CREATIVE CONFIDENCE THEORIE Creative Confidence ONDERZOEK MEER?
Juri Teijgeler

 

SCROLL
Welkom

Welkom op deze site waar ik een aantal van mijn inzichten deel uit mijn onderzoek naar Creative Confidence. Dit onderzoek is onderdeel geweest van mijn afsluiting van de Masteropleiding Kunsteducatie.

 

Sinds 2009 geef ik met veel plezier les op de opleiding Communication & Multimedia Design van de Hogeschool Utrecht. Het ontwikkelen van Creativiteit is voor de opleiding van groot belang.

 

Sinds de oprichting heeft CMDu impliciet in het propedeuse jaar veel aandacht besteed aan Creative Confidence door vier keer het vak Creative Design aan te bieden.

Deze vakken zijn inmiddels verdwenen en hebben plaats gemaakt voor (o.a.) grotere Design Thinking gestuurde projecten. Ik vraag mij in mijn onderzoek af: is er nog genoeg aandacht voor de Creative Confidence van de Studenten?

 

Dat deze site jullie maar mag inspireren voor jullie eigen praktijk en schroom niet om mij te benaderen voor meer informatie!

 

Gegroet,

 

Juri

Creative Confidence

Creative Confidence is een term die veel gebruikt wordt door David Kelley, oprichter van het gerenommeerde design bureau IDEO en van Stanford's d.School. Eind 2013 publiceerde hij hierover samen met zijn broer Tom het gelijknamige boek.

 

Daar begon mijn fascinatie voor het begrip en ook mijn zoektocht naar een goede definitie. Want het boek staat vol met 'prachtige' Amerikaanse voorbeelden waar van alles uit moet blijken, maar een definitie geeft het niet.

 

Uit mijn onderzoek blijken vijf aspecten die onmisbaar zijn in het ontwikkelen Creative Confidence.

Deze definitie vind basis in meerdere theorieën.  De vier belangrijkste daarbij zijn:

 

  • Albert Bandura - Self-Efficacy (1977)
  • Brené Brown - Vulnerability (2012)
  • Carol Dweck - Growth Mindset (2012)
  • Tina Seelig - Embrace Failure (2009)

 

Het Onderzoek

Zoals eerder geschreven vraag ik mij af of er nog genoeg aandacht is voor de Creative Confidence van de Studenten op CMDutrecht. Om dat goed te onderzoeken heb ik de volgende vraag opgesteld:

Wat is de te verwachten invloed van het nieuwe propedeuse curriculum op de Creative Confidence van de studenten van Communication and Multimedia Design Utrecht?

Er zijn twee werkelijkheden die ik met elkaar vergelijk: de papieren (het curriculum) en de verwachte werkelijkheid (interviews).

 

Daarnaast maak ik gebruik van enkele Critical Friends om te ondekken hoe er in het werkveld gedacht wordt over de bevindingen en aanbevelingen uit het onderzoek.

Meer?

Dit is nog maar een voorproefje. Het gehele onderzoek is hier te vinden:

 

DOWNLOAD HET ONDERZOEK

 

Mocht je geen zin hebben in lezen, vragen hebben ten aanzien van Creative Confidence of gewoon eens een keer van ideeën willen wisselen... schroom niet en neem contact met mij op!

 

Bijvoorbeeld via onderstaand mail adres of contact formulier. Of stuur mij een bericht via LinkedIn.

 

Tot snel online of in Utrecht?

info@juriteijgeler.nl of

Bijna klaar...

oeps er ging iets fout... sorry...

Formulier ontvangen dank je wel!

Creative Confidence last update 10 • 9 • 2019
©Juri Teijgeler 2019