CREATIVE CONFIDENCE THEORIE Creative Confidence ONDERZOEK MEER?
Juri Teijgeler

 

SCROLL
Welkom

Welkom op deze site waar ik (voor nu) mijn inzichten deel uit mijn onderzoek naar Creative Confidence. Dit onderzoek is onderdeel van mijn afsluiting van de Master Kunsteducatie aan Codarts.

 

Daarnaast geef ik sinds 2009 met veel plezier les op de opleiding Communication & Multimedia Design van de Hogeschool Utrecht. Daar voer ik dan ook mijn praktijk gerichte onderzoek uit.

 

Dit jaar is CMDutrecht namelijk met een nieuw curriculum begonnen gebaseerd op Design Thinking. Creativiteit blijft -op papier- het speerpunt. Dat is natuurlijk mooi, maar hoe zit dat in de praktijk?

Sinds de oprichting in 2009 heeft CMDu impliciet in het propedeuse jaar veel aandacht besteed aan Creative Confidence onder het mom van Creative Design.

Nu al deze vakken zijn verdwenen en plaats hebben gemaakt voor grotere Design Thinking gestuurde projecten, vraag ik mij af: is er nog genoeg aandacht voor de Creative Confidence van de Studenten?

 

Dat deze site jullie maar mag inspireren voor jullie eigen praktijk en schroom niet om mij te benaderen voor meer informatie!

 

Gegroet,

 

Juri

Creative Confidence

Creative Confidence is een term die veel gebruikt wordt door David Kelley, oprichter van het gerenommeerde design bureau IDEO en van Stanford's d.School. Eind 2013 publiceerde hij hierover samen met zijn broer Tom het gelijknamige boek.

 

Daar begon mijn fascinatie voor het begrip en ook mijn zoektocht naar een goede definitie. Want het boek staat vol met 'prachtige' Amerikaanse voorbeelden waar van alles uit moet blijken, maar een definitie geeft het niet.

 

Ik heb het begrip voor mijn onderzoek nu gedefinieerd in vijf zinnen:

Deze definitie vind basis in meerdere theorieën.  De vier belangrijkste daarbij zijn:

 

  • Albert Bandura - Self-Efficacy
  • Brené Brown - Vulnerability
  • Carol Dweck - Growth Mindset
  • Tina Seelig - Embrace Failure
Het Onderzoek

Zoals eerder geschreven vraag ik mij af of er nog genoeg aandacht is voor de Creative Confidence van de Studenten op CMDutrecht. Om dat goed te onderzoeken heb ik de volgende vraag opgesteld:

Wat is de te verwachten invloed van het nieuwe propedeuse curriculum op de Creative Confidence van de studenten van Communication and Multimedia Design Utrecht?

Omdat het jaar nog niet volledig gedraaid heeft handelt mijn vraag zich dan ook over verwachtingen. Er zijn twee werkelijkheden die ik met elkaar wil vergelijken: de papieren en de verwachte werkelijkheid. Omdat goed te kunnen meten en analyseren heb ik de volgende deelvragen opgesteld en gekozen voor de meest bruikbare onderzoeksmethoden:

 

Waar komt het nieuwe Propedeuse Curriculum vandaan?

CMDU / Curriculum / Propedeuse > Content Analyse

 

Hoe is Creative Confidence te meten en te beïnvloeden?

Creative Confidence > Literatuurstudie tbv Meetbaarheid en hoe beïnvloedbaar.

 

Hoe ervaren Studenten de eerste periode?

Ervaring Studenten > Narratieve Interviews

 

Wat is de verwachting van de professionals?

Verwachting Docenten + ervaring ontwikkelen > Narratieve Interviews

Meer?

Dit is nog maar een voorproefje over het onderwerp. Het onderzoek is in volle gang en zal in 2017 afgerond worden.

 

Mocht je niet willen wachten, vragen hebben ten aanzien van Creative Confidence of de onderliggende theorieën of gewoon eens een keer van ideeën willen wisselen... schroom niet en neem contact met mij op!

 

Bijvoorbeeld via onderstaand mail adres of contact formulier. Of stuur mij een bericht via LinkedIn of volg mijn twitter voor regelmatige updates!

 

Tot snel online of in Utrecht?

info@juriteijgeler.nl
of

Bijna klaar...

oeps er ging iets fout... sorry...

Formulier ontvangen dank je wel!

Creative Confidence last update 27/11/2016
©Juri Teijgeler 2016